Vragen? 030 251 34 89
Hypoinsur.nl | Tips & Links
Hypotheek Stappenplan Bereken je hypotheek Tips & Links Maak een afspraak

Tips & Links

Belasting en hypotheek:

Voorbereiding op onze gesprekken

Om jouw situatie goed in kaart te brengen zijn er een aantal documenten van belang. Op basis daarvan kunnen wij ons advies afstemmen en rekening houden met de zaken die jij reeds geregeld hebt, of juist niet. Onze tarieven zijn daarop gebasseerd.
 
Deze documenten ontvangen we graag op de juiste wijze 3 a 4 dagen voorafgaand aan ons gesprek, te uploaden in Mijn Hypoinsur

In Mijn Hypoinsur:
Stellen we aan de hand van jouw persoonlijke situatie een op maat gemaakt overzicht van de benodigde documenten voor je samen. Deze omgeving van Mijn Hypoinsur is een beveiligde en persoonlijke omgeving om documenten online te verzamelen en met ons te delen. Ook kun je tijdens het hypotheekproces de status volgen en vragen stellen aan jouw financieel adviseur.
 
Het belangrijkste bij digitaal aanleveren is dat wij in één oogopslag de juiste documenten kunnen vinden en bekijken.
 
Hieronder geven wij aan hoe jij deze documenten kunt aanleveren.
 
- Alleen PDF-Formaat:
  De documenten dienen aangeleverd te worden in PDF-Formaat onder de juiste
  bestandsnaam. 
 
  Als je documenten van meerdere pagina’s hebt en wil deze in een PDF maken, kun je dit
  het beste op de volgende manier doen:
 
Download een van de volgende programma's;
  - PDFCreator of CutePDF
  - PDFsam of IceCream PDF Split & Merge

Met deze programa's kun je de documenten samenvoegen, roteren en of splitsen in een PDF- Formaat.
  
Ook kun je je scanner instellen om naar PDF te scannen. 

Geef gelijk de juiste naam aan het document dat overeenkomt met de gevraagde stukken in Mijn Hypoinsur.
 
Ook als wij tijdens het advies traject documenten afgekeuren en jij wilt deze aanvullen? Voeg het aanvullende document dan zelf eerst samen met eerder aangeleverde document(en).

Als je er niet uitkomt bel dan even met ons. Dan kijken we samen naar een oplossing.
 
Hieronder tref je een korte uitleg aan van documenten die nodig zijn en hoe je ze kunt verzamelen:
 
- Belastingaangiften
De meeste geldverstrekkers vragen om jouw recente belastingaangifte(n):
Op de belastingaangifte staat relevante informatie die van belang zijn voor een hypotheekaanvraag zoals o.a. inkomen, spaargeld, studieschulden, een eigen bedrijf en meer.
 
- Starters op de woningmarkt:
De meeste geldverstrekkers vragen om jouw recente belastingaangifte(n), daarop staat relevante informatie die van belang zijn voor een hypotheekaanvraag zoals o.a. inkomen, spaargeld, studieschulden.
 
- Doorstromers en oversluiters van 2012 en vorig jaar:
Vanaf 2013 zijn de regels voor de renteaftrek van de hypotheek op je eigen woning veranderd. 
Had je al een hypotheek voor 31-12-2012 dan heb je mogelijk nog rechten (overgangsrecht) die je kunt meenemen. Banken willen deze gegevens kunnen controleren of jouw rechten goed overgenomen is in de nieuwe hypotheekaanvraag en willen daarom altijd de inkomsten belastingaangifte van 2012 ontvangen.
Eveneens is voor een goed advies jouw volledige meeste recente aangifte belangrijk.
 
- IB- Aangiften ondernemer:
Voor een ondernemershypotheek, dien je de laatste 3 jaarcijfers en complete IB- aangiften en aanslagen te overleggen. Jouw boekhouder/accountant heeft normaal gesproken al deze aangiften en cijfers in bezit.
Uitzondering hierop zijn startende ondernemer.

Heb jij nog GEEN 3 jaarcijfers, of net 2 jaarcijfers en wil je graag als ondernemer een hypotheek aanvragen?
Bel ons voor de mogelijkheden.
 
U kunt de aangifte terugvinden in:
- mijnbelastingdienst.nl onder de belastingaangifte van het jaar de pdf van jouuw complete
  aangifte te downloaden.
- Belastingadvies programma op jouw computer en dan de txt file downloaden onder print
  als PDF- Formaat opslaan.
- Heb je alleen een geprinte versie van de volledige aangifte, scan deze dan in en upload het op
  Mijn Hypoinsur.
 
- Kun jij je eerder ingezonden aangifte niet terug vinden, dan kun je het opvragen via deze link:
- Eerder verzonden aangiften

Op de website van de belastingdient kun je veel meer informatie vinden dan alleen over jouw hypitheek zoals o.a.:



- Legitimatiebewijs:

Indien mogelijk, scan deze graag in kleuren,
In ieder geval zowel de voor- als de achterkant volledig:

Bij het oude paspoort staat je foto in het klein aan de achterkant;

Bij het nieuwe paspoort staat je BSN nummer aan de achterkant.

- Bankafschriften:

Via internetbankieren kan je een digitaal afschrift downloaden en deze als PDF- opslaan. Het afschrift dien recente te zijn en niet ouder dan twee maanden. Er dient ook geen wijzigingen of doorhalen van gegevens op het overzicht te zijn.

De volgende gegevens dienen terug te vinden op het afschrift;
- Naam(en) rekeninghouder(s)
- Het IBAN-rekeningnummer
- Saldo
 
Is er sprake van een schenkings- of leenovereenkomst? 

Dan dien je rekening te houden met dat de afschrijving van het geschonken of geleende bedrag te zien is.

- Budgetteren

Het is van belang dat je alles betaalbaar houdt, zeker als je van plan bent om je eerste huis te kopen.
Wij adviseren je om te kijken naar jouw persoonlijke uitgaven en deze in de gaten te houden, zodat je grip op je zaken hebt.

-Studielening

Bij een hypotheekaanvraag dien je een overzicht te overleggen met daarop de volgende gegevens vermeld:

- Naam;
- De hoogte van zowel de oorspronkelijke als de huidige schuld;
- De huidige maandlast. 

Zijn deze gegevens op meerdere pagina’s maak dan een PDF van. deze gegevens kun je terug vinden op:
- Mijn UWV- Arbeidsverleden - Mijn pensioenoverzicht

Nationale Hypotheek Garantie (NHG) 
Mijn Overheid
- Rijksoverheid
- Arbeidsongeschikt - Gezond en veilig werken: - Toeslagen
Kifid Erkend financieel adviseur GRMC